Verbinding - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van rietenlydia - WaarBenJij.nu Verbinding - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van rietenlydia - WaarBenJij.nu

Verbinding

Door: Riet en Lydia

25 Oktober 2015 | Oeganda, Jinja

Allereerst willen wij vertellen dat het jongentje nog steeds in het ziekenhuis ligt,het gaat wel beter maar de onderzoeken lopen om duidelijk te krijgen wat er nu precies aan de hand is.

Als onderwerp hebben wij het woord: "Verbinding" gekozen.
Steeds meer voelen wij de verbinding met elkaar , wij kunnen zoveel met elkaar delen het voelt zo goed en de verbinding met de kinderen en de lokale mensen, wat geweldige en inspirerende momenten oplevert. Het geeft mij, ons, een blij gevoel en de energie om verder te gaan.
Op dit moment is het regentijd in Uganda, er valt heel veel regen, de weg is vaak begaanbaar, tot onze knieën in de modder. En toch gaan wij er veel op uit met de kinderen.
Een buiten activiteit vinden wij zo belangrijk, het klasje is klein en heel donker.
Buiten plukken wij onkruid, kruiden en gras om het daarna aan de dieren te geven, iedereen wordt daar blij van, wij genieten volop.
De kinderen ervaren ook het moment met een dier, je kunt ze ook aaien.
Het werken in de klas is voor ons een feestje, de kinderen komen met een blij gezicht binnen en willen niet graag deelnemen aan het "speelkwartier" maar binnen blijven.
De kinderen pakken zelf al de spullen voor bepaalde activiteiten. Het dagprogramma is al bekend aan het worden. Veel zing en dans momenten maken hier onderdeel van uit! Het is prachtig om te zien dat een klein meisje van drie jaar spontaan gaat dansen als een Afrikaanse vrouw op het moment dat er een tromsound op een krukje wordt gemaakt. Dan merk je dat dansen, muziek en bewegen in hun genen zit.
De kinderen zoeken steeds meer het contact met elkaar ook hierin lijkt er meer verbinding plaats te vinden.
Wij stimuleren het contact onderling, door elkaar goedemorgen te wensen, een hand te geven en elkaars naam te noemen.
Wij zien dat het contact normaal vaak bestaat uit het elkaar duwen of slaan.
Tijdens de activiteit: voeten en handmassage, nemen kinderen het initiatief om elkaars hand in te smeren, wat een prachtige ontwikkeling.
Deze momenten geven ons verwondering en voelen wij verbinding met de kinderen.
Vandaag zijn we hier in het dorp naar een kerkdienst geweest vanuit de kerk van gospel. We hadden een van de kinderen van de day care meegenomen omdat hij zich dagelijks als een voorganger presenteert. Hij gaat dan voor in gebed en legt zijn handen op de hoofden van de andere kinderen. Dus volgens de tantes zou hij het heel mooi vinden. En het was ook indrukwekkend, veel zingen en dansen. En het kind was er duidelijk van onder de indruk maar hij deed ook aktief mee. Alleen, we zijn toch echt in Afrika. De afspraak was gemaakt dat hij om 12.00 uur weer opgehaald zou worden bij Home sweet home. Het is nu half 5 maar hij zit hier nog steeds. Afspraken maken rondom tijd valt niet mee.

Gister zijn Lydia en ik weer gezellig naar Jinja geweest om onze wekelijkse boodschappen te halen en heerlijk te lunchen. We zijn met de taxibus gegaan aangezien het te gevaarlijk is om op de bodo bodo te gaan. door de vele regen zijn de wegen bijna onbegaanbaar, dus teveel risico voor valpartijen. de contacten in de taxi zijn steeds geweldig. Mensen willen graag met ons in gesprek en wij uiteraard ook met hen.

De eerste maand van ons vrijwilligerswerk is bijna voorbij. Dus we kunnen echt constateren dat er een mooie basis gelegd is en dat we ontzettend zullen genieten van de tweede en tevens laatste maand. Wij spraken vandaag twee jonge mensen die hier 10 maanden als vrijwilliger hebben gewerkt. Die hadden onderstaand gedicht in hun fotoboek staan. Het geeft precies weer hoe het hier is.

De ontdekking
We zitten vol westerse plannen
vol ideeën
creatief

Ineens is alles relatief
in een klap terug op aarde
Wat is jou denken hier nog waard?

Je wacht geduldig
kijk eens rond
ontmoet hun ogen
vindt de grond

en in die blik weet je weer
het gaat om iets
het gaat om meer

Het gaat om leven met elkaar
en dat ontdek je daar!

Tot de volgende keer, liefs van ons

• 25 Oktober 2015 - 15:05

Nico En Anneke:

Hoi Lydia en Riet,
    Wat genieten wij van de reisverslagen van jullie.
    Het is heel bijzonder en jullie maken heel wat mee.
    Wij wensen jullie de komende tijd heel veel kracht en sterkte toe.

Veel liefs van Nico en Anneke

• 25 Oktober 2015 - 15:51

Els:

Wat een ontwikkeling brengen jullie daar teweeg! Wel triest dat dat dus blijkbaar van vrijwilligers afhankelijk is. Maar des te beter weet je hoe nodig jullie dus zijn! Ik hoop dat er veel van die ontwikkelingen worden overgenomen en/of blijven hangen! Ga zo door meisjes!!!!!! En ik begroet míjn "rijke" kindjes morgen weer met een blijde lach en zal ze weer een klein stukje van jullie verhaal vertellen! Succes meiden! XXXXXXXXXXXXX

• 25 Oktober 2015 - 15:56

Lia & Jos:

Ha Riet & Lydia,

Jeetje de helft zit er alweer op. Dat gaat snel hè! Mooi dat jullie die verbinding voelen met elkaar, maar ook met de kinderen. Wat jullie inbrengen pakken de kinderen snel op zeg. Goed om te zien dat jullie ook echt het verschil kunnen maken. Jammer dat de regentijd is ingezet, dat maakt het er niet makkelijker op. Hopelijk is er gauw meer bekend over de toestand van het jongetje. Als je weet wat het is, dan kan er ook iets aan gedaan worden.

Heel veel liefs, Lia en Jos

• 25 Oktober 2015 - 16:16

Mirjam En Ruth:

Lieve schatten,

Weer een prachtig verhaal. Het lijkt wel survival met de rolstoel door de blubber, wat een spierballen Lydia!! De kids boffen en we zien op de fotos dat ze genieten en jullie ook. De kids zullen jullie niet snel vergeten want jullie laten ze merken dat ze de moeite waard zijn.
    Succes kanjers.

PS Puck vindt het kindje op tafel zo schattig!!!

Dikke kus Mirjam, Ruth, Sem, Puck, Melvin en Peter

• 25 Oktober 2015 - 17:54

Jos Dekker:

Hallo lieverds wat een verhaal weer en wat doen jullie goed werk mooie foto s weer die precies aangeven hoe jullie en zij genieten ga zo door ik kijk weer uit naar het volgende verslag xxx toi toi toi tot volgende week xxx

• 25 Oktober 2015 - 20:21

Mary Hendriksen:

super dames.
    jullie doen prachtig werk !!
    Geniet nog maar lekker , dikke kus van john roos en mary xx

• 25 Oktober 2015 - 21:12

Coby V Dijk:

Hoi dames.
    Ik geniet van jullie verslagen.
    Mooi wat jullie weten te bereiken, hopen dat het blijvend mag zijn.
    Liefs Coby en Chris

• 26 Oktober 2015 - 05:34

Pleuntje De Graaf :

Lieve Riet en Lydia

Dat is weer een mooi verhaal,en wat doen jullie veel
    Wij kijken er iedere keer weer naar uit,ik zal het vanmiddag snel aan Pea laten lezen en de foto,s zijn erg leuk erbij
    Geniet nog lekker van de laatste maand,want het zo weer voorbij
    Heel veel liefs van Pea en mij xxxxxxx

• 26 Oktober 2015 - 10:21

Jac Van Duijn:

Hallo meiden

Wat doen jullie het toch geweldig.En wij genieten van jullie verslagen.
    Het is heerlijk om ze te lezen.Maar wat gaat de tijd hard.

Liefs Ton en Jac

• 26 Oktober 2015 - 10:21

Jac Van Duijn:

Hallo meiden

Wat doen jullie het toch geweldig.En wij genieten van jullie verslagen.
    Het is heerlijk om ze te lezen.Maar wat gaat de tijd hard.

Liefs Ton en Jac

• 26 Oktober 2015 - 10:30

Aafke:

Wat weer een feestje om daar te zijn en dit te mogen meemaken.
    Geweldig!!!!

• 26 Oktober 2015 - 10:37

Joke:

Het blijft ontroeren!
    Prachtig wat jullie allemaal weten te bereiken!
    Groetjes, Joke

• 26 Oktober 2015 - 12:10

Agnes:

Verbinding, wat een prachtige titel! Zo veelzeggend, zo belangrijk. Jullie leren mij ook veel. Ik geniet van jullie prachtige verhalen. En alweer een maand voorbij, wat gaat het snel. Geniet ervan dames! groetjes Agnes

• 26 Oktober 2015 - 18:38

Marjo:

Alweer een maand voorbij, gaat het voor jullie ook zo snel? Wat goed om te lezen dat jullie in deze tijd al zo veel bereikt hebben.
    Geniet nog van jullie laatste maand, een ervaring die je je verdere leven meeneemt.

Liefs Mike en Marjo

• 26 Oktober 2015 - 19:24

Linda:

Hoi toppers!!! Hoi lieve tannie
    Wat een prachtig verhaal weer!! En de titel erg mooi bijzonder want ja verbinding is iets bijzonders en puur en moois. Verbinding moet je koesteren. Vind elke keer super jullie verhalen te lezen. En erg fijn jullie zo goed doen en een prachtige reis met ervaringen hebben. Geniet er elke minuut met volle teugen van. Dikke knuffel Linda

• 26 Oktober 2015 - 21:59

Etti:

Lieve Riet en Lydia,
    Net terug uit Griekenland lees ik voor het eerst jullie verslagen. Wat een prachtig verhaal! Boeiend en ontroerend! Echt uitnodigend om te lezen. En mooie sprekende foto's. Goed om te zien dat jullie daar - zij het met de nodige moeite en geduld- daadwerkelijk wat in gang kunnen zetten. Al gaat het vaak om ogenschijnlijk kleine dingen. En wat een proces ook voor jullie! Het aan de lijve ervaren van een cultuur die zo van de onze verschilt. Je moet wel groot aanpassingsvermogen hebben . Ik heb grote bewondering voor jullie.
    Ik zie de verdere verslagen met belangstelling tegemoet.
    Lieve meiden, ga fijn zo door en geniet ervan. Ook veel sterkte, wijsheid, liefde, geduld en creativiteit gewenst!
    Hartelijke groet van Etti

• 27 Oktober 2015 - 11:31

Jenneke:

Wat mooi het thema "verbinding". Geeft weer wat jullie doen! Mooie actiefoto's. Fijn om zo met jullie mee te leven. Lieve groeten, Jenneke

• 28 Oktober 2015 - 07:33

Natascha:

Wat geniet ik toch elke week weer van jullie mooie verhalen!
    liefs Natascha xx

• 28 Oktober 2015 - 12:26

Ingrid Jupijn :

Wat een mooie belevenissen zeg,stiekum beetje jaloers hoor haha,en een prachtig gedicht!
    Groetjes,Ingrid Jupijn

• 28 Oktober 2015 - 16:04

Trienke Slikker:

Hai Riet en Lydia,
    Wat weer een mooie verhalen en wat maken jullie veel mee.
    Wat hebben jullie al veel bereikt met de kinderen met jullie goeie aanpak en inzet.
    Laten we er van uit gaan dat de tantes jullie werkwijze voortzetten.
    De helft zit er al weer op, wat gaat dat snel.

Luit en Klaas zijn al 2 keer met de auto naar Hargen geweest.
    Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal.

Liefs van Trienke.

• 29 Oktober 2015 - 15:46

Nicole Van Vlerken:

Al weer op de helft, dat gaat snel! ik heb de afgelopen maand met veel plezier jullie belevenissen gelezen. Prachtige verhalen en mooie ervaringen. Heel goed om te lezen. Jullie zijn heel goed bezig!
    Ik hoop dat de tweede maand nog meer indrukwekkende, maar bovenal mooie, onvergetelijke ervaringen zal geven. Ik blijf het volgen. Groetjes!

• 30 Oktober 2015 - 16:13

Frouwke:

Hallo Riet en Lydia,

Worden jullie ook "tante" genoemd? Wat fijn om te lezen dat jullie hand en voetmassages geven......( gelukkig niet alleen bij de "sofen" Riet)
    Jammer dat jullie zover weg zitten anders zou ik even om het hoekje kijken van het mooie werk daar.
    Wat een mooi geschreven gedicht ,waar het eigenlijk om draait,wel weten maar zo gauw weer in de mallemolen van het leven hier.
    Een mooi weekend voor jullie,

Lieve groet Frouwke en Ignaat leest ook mee.

• 31 Oktober 2015 - 19:16

Janet:

Wat een avontuur is het toch en inderdaad geweldig om jullie verslagen te lezen. Jeetje en de eerste maand zit er alweer op dus. Gaat wel heel snel he. Nou geniet van al het moois. Groetejs Janet

• 01 November 2015 - 16:55

René :

Hallo "Baas"

Wij eten zo lekker patat!! Grote patat!!! met frikandel speciaal (zonder ui)

Groeten René

(en Maaike)

• 09 November 2015 - 20:02

Cathy Wolfswinkel :

Weer een mooi reisverslag xxxcathy