De eerste week vol ervaringen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van rietenlydia - WaarBenJij.nu De eerste week vol ervaringen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van rietenlydia - WaarBenJij.nu

De eerste week vol ervaringen

Door: Lydia en Riet

02 Oktober 2015 | Oeganda, Jinja

Ja, lieve allemaal. Onze eerste week Day Care is voorbij. Een week vol indrukken en natuurlijk wennen aan heel veel zaken. De omgeving, pappa en mamma van het weeshuis, de tantes, de kinderen, wat kunnen we doen, huisvesting en het eten. Lydia en ik hoeven niet te wennen aan elkaar, dat gaat zo vanzelfsprekend. We kunnen wel zussen zijn. Voordat we wat gaan vertellen willen wij iedereen die reageert op onze verhalen heel erg bedanken. Het is zo ontzettend leuk om te merken dat jullie zo met ons meeleven.
we zullen jullie op de hoogte brengen over de gebeurtenissen van de afgelopen dage. We hebben met Suzan de markt bezocht in Jinja voor de weekboodschappen. Foto hebben we al geplaatst. Daarna gezellig een cappuccino gedronken aan het Lake Victoria. We hebben 's middags gewandeld met de kinderen en bij een veld spelletjes gedaan, zakdoekje leggen en balspelen. Bij terugkomst bleek een kindje van de Day Care de hele week niet aanwezig te zijn geweest. Suzan had tegen oma gezegd dat zij met hem naar het ziekenhuisje in het dorp moest aan. Zijn hoofdje en hals waren opgezwollen en hij had erge hoofdpijne. We zijn samen met Suzan naar het ziekenhuis gegaan en dan staat Suzan daar echt te vechten voor HAAR kinderen. zij was het niet eens met de diagnose in het ziekenhuis en dat laat zij dan merken. Dus oma ging naar een groter ziekenhuis met haar kleinkind om bloed te prikken. Bij het verlaten van het ziekenhuis sprak Suzan een kindje aan van wie het broertje al weken ziek was. Het ging helemaal niet goed met hem. Zwaar ondervoed en erg kortademig troffen we hem bij zijn moeder aan. Een heel indrukwekkende ervaring. volgens Suzan zou de baby het niet gaan redden. Maar op een zeer respectvolle manier sprak zij de moeder aan op haar verantwoordelijkheid en zei dat moeder altijd een beroep op Home Sweet Home mag doen. Lydia en ikzelf waren zeer geëmotioneerd door deze ervaring. Fijn om het met elkaar te kunnen delen en wat zijn wij rijk.

Ook op de daycare zijn wij actief bezig geweest, in de klas helpen.
Samen spelen, bouwen met blokken, de gebaren komen ons goed van pas.
En het Engels spreken met de kinderen gaat goed, zij hebben het geduld om het nogmaals te vertellen maar ook te helpen vertalen.
Wij zijn hard aan het werk geweest, in de schuur, dat kunnen jullie op de foto.s zien. De hele schuur leeg gehaald, veel weg gegooid en het is de bedoeling dat wij het werktuig gaan ordenen, daarbij picto.s gebruiken,zodat de kinderen die meehelpen in de tuin en de boerderij alles weten te vinden en terug te hangen. Dat is ons eerste projectje. Ook om de biggetjes handtam te maken, zodat de kinderen deze kunnen aaien, Zien jullie ons al gaan, iedere dag stappen wij het hok binnen, de biggen kunnen geen kant op en zoeken bescherming bij elkaar, en ja hoor er kan geaaid worden.
Vandaag veel in de klas geweest, Riet bij de fysiotherapeut om te leren wat iedere kind , iedere dag nodig heeft aan extra stimulans zodat wij het op de dagen kunnen doen als zij er niet is.
Helpen met rekenen, taal, spelen maar ook met de afwas, dat gaat wel anders dan bij ons maar wij hebben ons goed aan gepast.
Vandaag zijn wij ook met twee kinderen op stap geweest naar het dorpje dichtbij, ja want anders verdwalen wij hier in de "rimboe".
In het dorp hadden wij veel bekijks, was het nu omdat het te zien was dat de kinderen gehandicapt zijn? Of omdat wij er zo bijzonder uitzien? Misschien wel alle twee. In ieder geval kreeg ik een baby in mijn armen, wilde haar wel meenemen, zij reageerde zo mooi op mijn geluidjes ik kreeg een geweldige glimlach,
Een van de kinderen konden wij blij maken met buzzika, een soort pannenkoek, hij smulde ervan.
Bij terug komst met de kinderen belleblazen, veel fun maar ook goed voor de mondmotoriek en ballonen opgeblazen, wat zijn zij dan blij.
Het waren mooie dagen waarin wij de kinderen steeds beter leren kennen, wij voelen ons zeer welkom. Zeker door de gastvrijheid van Zenon en Suzan.
Op dit moment barst er een hevig onweer los en valt de regen waar zij al zolang op hebben gehoopt. Goed voor de tuin en het water voorraad!!

• 02 Oktober 2015 - 19:01

Karin:

Super om te lezen wat jullie doen en mee maken ga zo door Toppers!!!!!!!!!!!!!!!

• 02 Oktober 2015 - 19:09

Yolanda:

INDRUKWEKKEND!!!

• 02 Oktober 2015 - 19:20

Pleuntje De Graaf:

wat goed zeg van jullie ,,ik ben blij dat ik het zo maag zien TOPPERS zijn jullie xxxx

• 02 Oktober 2015 - 19:22

Mary Hendriksen:

riet en lyd wat geweldig om alles te lezen toppertje!!

• 02 Oktober 2015 - 19:37

Christel:

Erg mooi om te lezen. Ga zo door meiden!

• 02 Oktober 2015 - 19:38

Lenneke:

Ziet er goed uit! Jullie bezig te zien, de mensen, het land, en de biggen! Die houden ook erg van massages:-)) heerlijk!
    Hier alles ok, genieten van nazomeren en een nieuwe werkplek..
    Heel veel liefsxxx Lenneke

• 02 Oktober 2015 - 22:56

Linda:

Hallootjes toppers
    Wat een indrukwekkende foto's en nu al prachtige en indrukwekkende verhalen. Kijk uit naar alle volgende foto's en verhalen. Wat ontzettend mooi wat jullie doen. Wacht op jullie vervolg verhalen en foto's. Geniet ervan van alles om jullie heen. Dikke knuffel

• 02 Oktober 2015 - 23:32

Coby & Theo:

Ha die Riet & Lydia
    Mooi om al jullie bijzondere belevenissen en ervaringen te mogen volgen via jullie verhalen en foto's. Nog heel veel mooie momenten toegewenst. Liefs uit Barsingerhorn

• 03 Oktober 2015 - 01:02

Lido:

Leuk om op deze manier op de hoogte te worden gehouden van jullie wel en wee, meiden! De boys en ik genieten van de verhalen en de foto's spreken meteen boekdelen. Goed bezig daar! Dikke knuf uit Rijswijk! <3

• 03 Oktober 2015 - 09:25

Herman En Wil:

wat fijn dat jullie de eerste week al zoveel mooie ervaringen hebben opgedaan.
    Mooi om jullie belevenissen te lezen.Nog veel moois gewenst !liefs van ons

• 03 Oktober 2015 - 09:40

Lia & Jos:

Ha Riet en Lydia,
    Wat fijn om te horen dat jullie zoveel mooie ervaringen hebben opgedaan. Zo mooi wat jullie doen! En die foto's! Heel veel succes nog en een dikke kus.

• 03 Oktober 2015 - 11:08

Ans Van Den Heuvel:

Hoi Riet en Lydia, Goed nieuws dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie ervaringen tot nu toe ook aaan jullie verwachtingen voldoen. Goed dat jullie je op jullie plaats voelen.
    liefs,
    Gerard en ANs

• 03 Oktober 2015 - 13:44

Annemieke:

Wat een ontroerende verhalen en prachtige foto's. En wat een goed werk doen jullie. Veel succes en plezier

• 03 Oktober 2015 - 14:03

Coby:

Hallo Riet en Lydia,

Wat een indrukwekkende verhalen en foto's. De foto met de handen raakte mij. Liefde en aandacht. X

• 03 Oktober 2015 - 14:56

Marjo:

Wat een herkenbaar gevoel......
    Mooi geschreven zodat de sfeer bijna voelbaar is. Geniet ervan meiden, genieten wij met jullie mee!!
    xxx

• 03 Oktober 2015 - 15:07

Francoise:

Wat geweldig om jullie daar zo bezig te zien!!xxxFrançoise

• 03 Oktober 2015 - 15:28

Jos Dekker:

Er is maar een antwoord hier voor met grote letters WAUW xxxx

• 03 Oktober 2015 - 17:42

Sabina:

mooi om jullie verhaal te lezen!!

• 03 Oktober 2015 - 17:54

Els:

Wat een variatie aan werkzaamheden! En alle onderdelen op zich belangrijk voor de kinderen daar! Wat zullen ze blij worden van jullie! XXX

• 03 Oktober 2015 - 18:51

Maddy:

Bewondering voor de hulp, het aanpassen aan de cultuur, jullie inzet en ondersteuning van de medewerkers van de Day Care van Home Sweet Home. Lieve groet Jan en Maddy

• 04 Oktober 2015 - 03:11

C Wolfswinkel :

Fijn dat wij jullie kunnen volgen, heel veel sux6.
    Indrukwekkend allemaal
    Dikke kus

• 04 Oktober 2015 - 13:16

Bastiaan:

Dag lieve dames, verhalen die indruk maken en zullen blijven maken. Veel succes en blijf de "thuisblijvers" maar ontroeren en verbazen met jullie belevenissen!

• 04 Oktober 2015 - 13:27

Anneke:

Wat begint het allemaal al goed. En je blijft je verwonderen!
    Ben benieuwd naar volgende ervaringen.
    Veel sukses!
    Anneke.

• 04 Oktober 2015 - 15:40

Joke Saarloos:

Hoi Riet en Lydia,

Prachtig om te lezen wat jullie beleven, maar vooral wat jullie kunnen doen daar.
    De verslagen en foto's zijn prachtig en raken je tegelijk.
    Veel succes en geniet ervan.

Joke

• 04 Oktober 2015 - 18:44

Pleuntje De Graaf:

Leuk hoor om al die verslagen te lezen en Pea leeft helemaal met jullie mee....we zien er naar uit om het volgende verslag te lezen xxxxxx Pea en Pleuntje

• 05 Oktober 2015 - 08:12

Mirjam :

Wat een ervaringen! Prachtig om te lezen en de foto's te zien, indrukwekkend. Respect voor jullie XXX

• 05 Oktober 2015 - 10:56

Anne-Marie :

Ben er stil van. Wat een ervaring en een bijzondere indrukken doen jullie op. Ik kan mij goed voorstellen dat jullie veel aan elkaar hebben en dat ook nodig hebben.
    De wereld is weer een stukje mooier geworden met jullie komst in Uganda!

Hartelijke groet,
    Anne-Marie

• 05 Oktober 2015 - 11:29

Stef Thirza En Jaylinn :

Wauw! En dit is nog maar week 1 he!! Wat fijn dat jullie daar zoveel kunnen betekenen. Zo trots op jullie!

• 05 Oktober 2015 - 12:01

Jacqueline:

hoi hoi pracht dames . wat geniet ik van jullie verhalen ,maar bovenal petje af voor jullie . de foto's zijn prachtig , en wat een lieve smoeltjes hebben die kids , leuk dat jullie die biggen aai baar maken , nou zet hem weer op deze week en ga van het weekend weer even lezen. hele fijne ,bijzondere week gewenst.

• 05 Oktober 2015 - 13:55

Agnes Zaal:

Lieve Lydia en Riet,
    wat kunnen jullie toch geweldig beeldend schrijven, ik zie het helemaal voor me. Het is ontroerend om te lezen wat jullie allemaal meemaken, heb er een brok van in mijn keel.
    En wat hebben wij het toch goed hier in Nederland, ondervoede baby's daar kunnen we ons hier niets bij voorstellen.
    Ook genoten van de foto's, super!
    Keep on going the good work!!

warme groetjes Guido en Agnes

• 05 Oktober 2015 - 15:01

Annemiek:

Wat toch een andere wereld...wat fijn dat jullie deze kinderen een protie extra aandacht kunnen geven en tegelijkertijd ervoor zorgen dat ze het ook in de toekomst wat beter kunnen hebben. Mooi en ontroerend tegelijkertijd. Fijn dat het met jullie samen als vanzelfsprekend gaat! Dikke zoen van mij.

• 06 Oktober 2015 - 13:32

Jenneke Wassink:

Hoi meiden,
    Wat geweldig wat jullie daar doe en meemaken!! Ook ontroerend om in zo'n andere wereld met kinderen te spelen en te verzorgen. Ik vind het erg leuk jullie te volgen en verhalen te horen. Hou je taai!! Liefs Jenneke

• 14 Oktober 2015 - 22:00

Ingrid Jupijn:

Wat ontzettend leuk om jullie ervaringen te lezen,en met de foto's erbij,krijg je er ook een goed beeld van hoe het er daar uitziet.Geniet ervan! Groetjes Ingrid..