Wij zijn in Jinja aangekomen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van rietenlydia - WaarBenJij.nu Wij zijn in Jinja aangekomen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van rietenlydia - WaarBenJij.nu

Wij zijn in Jinja aangekomen

Door: Lydia en Riet

29 September 2015 | Oeganda, Jinja

Zondagochtend was het dan zover, in de vroege ochtend uitgezwaaid door onze lieverds zijn wij vertrokken naar Afrika,
Geweldige reis met de KLM. Heerlijke beenruimten, drinken en eten wat en verwennerij!
Avond laat kwamen wij aan in Uganda Etebbe, Mooi om te zien dat er zoveel mensen op de been zijn om alles goed te laten verlopen, de een geeft aan waar je moet staan, de ander in welke rij en de volgende welk loket, zo heeft iedereen een aandeel in het geheel.
Buiten werden wij opgewacht door de taxi chauffeur die ons naar het hotel bracht.
De volgende dag, maandag werden wij opgehaald door Suzan en Zenon die ons naar Jinja brachten. De hele dag zijn wij onderweg geweest.
Vol verbazing heb ik uit het raam van de auto gekeken naar al die mensen die langs de lange weg, op weg waren, waar naar toe?? lopen en lopen. Kinderen in uniformen. En waar ik ook keek , waren mensen iets aan het verkopen. Afrika leek wel een grote markt. Tegen de avond kwamen wij aan in Jinja bij Home Sweet home. Waar wij mee konden eten: zoete aardappel met en saus, soort pindasaus, wat een indrukken.
Dit beloofd en geweldige ervaring te worden.
Na een enigszins onrustige nacht, honden geblaf en vanaf 6 uur muziek en de dorpsomroeper, gingen we om 7 uur ontbijten bij de familie. We kregen vervolgens een rondleiding van Suzan over het terrein. Het ziet er voor Afrikaanse begrippen heel goed uit. Er zijn kalkoenen, kippen, geiten, varkens, konijnen, alles om uiteindelijk aan selfsupport te kunnen doen. Dus van alles wordt te koop aangeboden. Erg leuk om het stuk land te zien wat van al het geld is gekocht en men is druk bezig het hek te plaatsen.
Vervolgens gingen we naar de daycare. Ja, en dat weet je toch niet wat je ziet. Kleine ruimtes waar meerdere kinderen zitten met hun tante. Zo worden de groepsleidsters genoemd. Ik denk dat er totaal 5 tantes zijn en een fysiotherapeut. Je kunt veel van de kinderen vergelijken met de cliënten van De Til. Sommige met een ernstige verstandelijke beperking en soms iets hoger van niveau. Enkele ook met een ernstige lichamelijke handicap. Luiers kent men niet dus de kinderen plassen gewoon in hun broek. Het is ontroerend om te zien hoe de kinderen van iets hoger niveau de andere kinderen helpen. Er wordt met alle kinderen en begeleiding 's middags gegeten; rijst met bruine bonen. Daarna zijn we met iedereen naar een speelveld gegaan. De balspelen, gekregen van de afdeling ontspanning, waren mee en we hebben er dus gelijk goed gebruik van gemaakt. Het is mooi om zien hoe de leidsters hun stinkende best doen voor de kinderen.
Jullie begrijpen vast dat wij de komende weken nog heel veel zullen vertellen over alles wat we hier mee maken. dus nu alleen de eerste indrukken.

• 29 September 2015 - 20:10

Annemieke En Rolf:

Hoi Riet en Lydia,

Wauw, wat een ervaring al in 1 dag.
    Ze zullen blij met jullie zijn.

Succes Rolf en Annemieke

• 29 September 2015 - 20:11

Linda:

Nu al zoveel indrukken. Dit beloofd een bijzondere tijd voor jullie te worden. Ben benieuwd naar alle verhalen. Heel veel succes en plezier. Dikke knuffel linda

• 29 September 2015 - 20:12

Els:

Lieve Riet en Lydia,
    Het klinkt nu al indrukwekkend! Alles wat je om je heen ziet en dat jullie daar nu deel vanuit maken! Ik hoop dat jullie veel voor de kinderen zullen gaan betekenen! Liefs, Els

• 29 September 2015 - 20:43

Yolanda:

Hoi, wat leuk zo'n snel verslag en wat een indrukken al!!
    we hopen dat jullie nog veel kunnen betekenen daar en veel liefde kunnen geven!
    trees en yolanda

• 29 September 2015 - 20:44

Lenneke:

heeee Riet en Lydia,
    heerlijk, jaaa eindelijk aangekomen! Heel veel liefs uit Bergen! xxxFloor en Lenneke

• 29 September 2015 - 20:55

Mirjam En Ruth:

Lieve mam en Lydia

Goed om te lezen en fijn om jullie vanavond via Skype ff te zien en spreken.
    De kids boven maar met jullie.

Liefs van ons 6

• 29 September 2015 - 21:12

Klaas:

Hoi Riet & Lydia,
    Fijn om te lezen (en te horen via mijn SKYPE-contact van 2 uur terug), dat jullie goed zijn aangekomen, enthousiast zijn ontvangen en jullie eerste overheerlijke maaltijden al "binnen" hebben!
    En leuk dat al een aantal vrienden/vriendinnen jullie blog hebben bekeken en gelezen en hebben gereageerd.
    Liefs,
    Klaas

• 29 September 2015 - 21:18

Mary Hendriksen:

spannend! ik niet wachten op jullie volgende verslag.
    geniet ervan!!

• 29 September 2015 - 21:33

Jac Van Duijn:

Lieve Riet en Lidia

Wat gaaf om dit te lezen.Je beseft meteen hoe goed Manon het heeft.
    Ik kijk uit naar jullie verslagen.

Liefs Ton en Jac

• 29 September 2015 - 21:54

Marloes:

Dag lydia en riet,

Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen, en jeetje wat een indrukken zeg.
    Klinkt als een bijzondere plek waar jullie eigen ervaringen uit het beroep goed kunnen benutten, maar ook veel kunnen leren.

Geniet van ieder moment!

Groetjes,
    Marloes.

• 30 September 2015 - 07:03

Lies Van Der Eijnden:

Lieve Riet en collega,

Zover weg en nu even heel dichtbij, door het boeiende verslag met de eerste indrukken en gebeurtenissen. Fijn, dat ik op deze manier een kijkje in jullie keuken mag nemen.
    Deze weken " reis ik ook mee" met Normandische vrienden, die een geweldige reis van een maand maken door Spanje. Ook hun verslag leest als een spannend boek. Groetjes, Lies

• 30 September 2015 - 08:54

Maartje Vis:

Jeetje, riet.. wat een verhalen al, terwijl jullie avontuur eigenlijk pas net begonnen is. Heel veel plezier en succes daar. Ik ben benieuwd naar de volgende verslagen. Liefs, maartje

• 30 September 2015 - 10:02

Agnes:

Lieve Lydia en Riet,
    Wat een geweldig beeldend verslag van jullie eerste dagen. Wat een avontuur, wat geweldig dat jullie dit meemaken. We leven hier natuurlijk enorm met jullie mee en kijken uit naar jullie verhalen. Liefs Agnes en Guido

• 30 September 2015 - 12:01

Françoise:

lieve Riet en lydia,

Jaaaaa! Jullie zijn er!
    xxfrançoise

• 30 September 2015 - 14:44

Kaatje:

Hoi Mam

Wat fijn te horen jullie op je plek zijn daar! De eerste dagen zullen vast vermoeiend zijn al die indrukken.
    Maak er een mooie tijd van samen en de kindjes boffen met 2 van zulke tantes xxxx ons

• 30 September 2015 - 15:16

Jacqueline:

wow wat een indrukken op zo,n eerste dag ,wacht met spanning jullie volgende verslag af ,ben super trots op jullie dat jullie dit doen , ga zo door en ik geniet van jullie verslagen en indrukken ,

• 30 September 2015 - 16:01

Reina:

Hoi Riet en Lydia,

Wat een geweldige verslag mogen wij al ontvangen en met zoveel indrukken. Doet mij weer terugdenken aan vorig jaar oktober.
    En wat goed om te lezen dat er zoveel mensen hun uiterste best doen voor de gehandicapte kinderen in Oeganda.
    Dames, heel veel plezier daar en ik zie uit naar jullie verslagen.

• 30 September 2015 - 16:26

Jos Dekker:

hallo daar wat fijn dat de reis goed is verlopen en wat een indrukken maken jullie .hoop snel mooie fotò s`te zien heel veel plezier daar xx Jos

• 30 September 2015 - 20:48

Ingrid:

Dag nieuwe tantes,
    fijn dat jullie veilig zijn aangekomen. Is het daar erg warm? Vooral voor Lydia is Afrika helemaal nieuw.nou veel plezier , alles is hier goed en we zijn jullie nog lang niet vergeten :)
    Xxxing

• 01 Oktober 2015 - 09:31

Gea Kooy:

Dag Riet en Lydia

Wat leuk om jullie verhalen te lezen en te volgen.
    Wat een indrukken, geniet van alle dagen daar!
    Groetjes Gea

• 01 Oktober 2015 - 12:57

Kim & Marte (DAC 5):

Hey tijgers!
    Klinkt indrukwekkend. Wij blijven jullie volgen. Veel plezier, succes en zet 'em op!
    Groetjes, Kim en Marte

• 01 Oktober 2015 - 13:32

Jeannette En Peter:

Hallo Riet en Lydia

Fijn dat jullie reis goed is verlopen. Indrukwekkend om in zo'n andere wereld te komen.
    We zijn benieuwd naar jullie volgende berichten.

Liefs Peter en Jeannette

• 01 Oktober 2015 - 20:03

Pleuntje De Graaf:

Hallo Lydia en Riet
    Fijn dat jullie in gezondheid zijn aan gekomen
    De foto,s zijn ook erg mooi
    We hopen nog veel van jullie te horen en te zien
    Veel liefs Pea en Pleuntje xxxxx

• 01 Oktober 2015 - 22:40

Marjon:

Wat zien jullie er goed uit, ik ben blij dat jullie zo te zien het naar jullie zin hebben.
    En dat hek hebben jullie wel ff mooi bij elkaar gekregen.....leuk om foto's te zien.
    Geniet maar lekker van alles.kus

• 02 Oktober 2015 - 18:14

Jos Dekker:

Hallo dames wat een leuke foto"s jullie genieen erg zo te zien we kijken uit naar het vervolg een dikke kus voor beide xxxx

• 03 Oktober 2015 - 17:44

Sabina:

mooie fotos

• 15 Oktober 2015 - 18:00

Marian Spil:

Wat geweldig om te lezen en jullie te volgen.....
    Genieten hoor...
    Nog een prachtige tijd samen, liefs en een dikke kus voor jullie beiden